En semesterblogg

I snart två veckor har vi varit på svensk mark och det har varit en blandning av att umgås med vänner och att slappa. Här kommer en sammanfatning av vad vi hittat på och vi börjar redan dagen innan vår hemfärd till Sverige då vi firade Frankrikes nationaldag "Bastille-dagen". Jag, Alma o Sara kryssade oss ner till Champs Elysée för att titta på den berömda militärparaden. Det var ofantligt mycket folk på plats vilket gjorde att vi inte kom direkt nära. Dock rivstartade paraden med flygplansuppvisning där de första nio planen sprutade ut röd, blå och vit rök för att färga himlen i Tricolorens färger. Det visade sig att detta var det mest spekatulära och den kommande militärparaden med hundratals militärfordon var mindre intressant. Nåväl nu har vi firat denna högtid och bor man i Paris väl detta upplevas.

Att sen dagen efter få "stämpla ut" från kontoret och ta 5veckors semester kändes fullkomligt rätt. Och vi kunde inte fått en bättre start på semestern. Lördagen bjöd på solsken och våra drömmar om en slappe-dag på torpet slog in direkt. Morfar hade snickrat ihop en sandlåda och köpt en minipool som Alma gillade skarpt.

Första semesterhelgen innehöll också besök hos gammelfarmor där vi åt räkmackor och goda kakor från Kakboden och Alma smaskade på smultronen som växte i trädgården. Hos gammelmormor var det istället hallon som Alma tuggade i sig medan vi andra åt pannkakor med sylt. Alma hittade också en ny kompis, hunden Smilla. Alma gillar att gosa med allt o alla och Smilla var inget undantag. Givetvis blev det grille på kvällarna då detta är något som Paris inte kan erbjuda. Marinerade grillskvor med kokt potatis och beasås, jisses så gott det är!

Under måndagen drog vi över till östkusten för att på kvällen titta på fotboll och det var ju inte vilken match som helst utan mitt favoritlag Kalmar mot Annas lag HIF. Dessutom var det Almas första fotbolls match live(på TV har det ju blivit en del sen innan) och premiär för oss på Guldfågeln Arena med tillgång till loungen (tack Lasse). Inramningen var magisk, arenan och loungen imponerande, spelet var underhållande och resultat gjorde att iaf jag hade en glad sambo....

Dagen därpå hade lovat beachväder och med en morgonpigg dotter var vi på plats på Talludden strax efter 10. Det visade sig snart att vädret i Kalmar län och på Öland var strålande förutomjust där vi var. En molnstrimma lyckades förhindra solen under de första timmarna och vi satt faktiskt och småhuttrade. Men så fort Cina, Kalle, Carina och Markus kom stack molnen o vi fick en härlig eftermiddag. De vuxna fikade på Carinas kanelbullar och barnen fick äta smörgåsrån innan vi vågade oss ner i vattenbrynet. Något dopp blev det inte men vi kunde njuta av att barnens plaskande.

Under den fortsatta vistelsen i Kalmar fick vi ytterligare kvitton på varför det är skönt att komma hem till Sverige på semester. Det är ett lugnt och behagligt tempo, det är lättare att hitta kläder i butikerna, svensk husmanskost på menyerna, morgontidning till frukost, träffa alla "gamla" vänner och den svenska naturen är fantastisk. Tack till Cina, Johan, Carina o Marcus för att vi fick sova i era sängar och för god mat o dryck.

Vi fortsatte vår färd och nästa anhalt var Hällevik. Anna påminde mig om att det var två år sen vi var i stugan men det mesta var sig likt. Hela familjen var på plats och det var underbart att få träffa alla igen. Kusinerna Nova, Hilmer o Alma blev snabbt bästa kompisar och gjorde att föräldrarna delvis kunde slappna av även om ett öga fick ha lite koll på dem. Vädret under helgen inbjöd inte till något sol och bad utan istället höll vi oss mest inomhus eller på gräsmattan. Tennisnätet var uppsatt och undertecknad kunde efter en hård batalj med lillebror gå segrande ur matchen. Vi fick också nöjet att gå på restaurang utan vår dotter. Tillsammans med Ola, Terese o Leo frossade vi räkor på Dagmars restaurang nere vid hamnen.  De rökta räkorna var något nytt för oss och de liksom de kokta smakade utmärkt. Med en flaska vin o goda vänner njöt vi av kvällen.

Söndagen bjöd på något bättre väder så vi bestämde oss för att ta en picknick uppe på Stiby backe. Efter en viss möda hittade vi upp till toppen och dukade upp pastasallader och bröd.

Nu är vi tillbaka i Mölle även om vi igår tog en tripp till Landskrona för att igen träffa Martin, Malin o Hilmer. Malin gav oss en guided tur ner till Citadellet där vi tog en välförtjänt fika. På kvällen åkte vi sen vidare till Malmö för att avnjuta en middag på Västra Hamnen tillsammans med Martin o Erica. Noel hade åkt till mormor o morfar så Alma fick ingen lekstund med sin "pojkvän".

Nu är Alma trött på sin tråkiga pappa så jag/vi får skriva mer en annan gång.

Puss o kram från oss
Daniel

Stora och små vänner

Som sagt åkte ju Daniel tillbaka till Italien i tisdags morse och jag och Alma fick ett par solodagar här hemma igen. Det innebär som vanligt massa bus och gos här hemma men så passar vi även på att träffa våra fina vänner. I tisdags upptäckte vi en för oss ny park och där bjöd familjen Bourgoin oss på finfin picnic. Vi njöt av sol, i och för sig var vi nog mest i skuggan!, god mat men framför allt av varandras sällskap - lika mysigt som alltid!

Bästa vänner!

På kvällen tittade min hemflyttande rektor förbi. Både jag och Alma uppskattade denna visit mycket - hon kommer att vara saknad till hösten.

I höstas fick jag och Alma norska vänner här i Paris. Vi träffade Vibeke och Frederik en hel del i höstas men nu i vår har vi av olika anledningar inte riktigt "fått till det" med samma frekvens. Jag skulle dock vilja säga att vi nu har fått till lite "onsdagstraditioner" och således blev jag och Alma bjudna på ytterligare en middag denna veckan. Faktum är att vi dock ska få träffa denna mysiga familj ännu en gång denna veckan då vi om någon timme ska på 3-års kalas! Således bästa klänningarna på denna söndag!

Och apropå ses igen, i går hade vi en underbar anledning till att träffa familjen Bourgoin igen! Vet inte om det var tisdagens lekstund, hallonbladsteet eller bara det faktum att det var dags, men i onsdags förmiddags föddes lilla Minna! Eftersom Lotta är en supermum ;-) var hon redo för besök redan igår - och vi tackade inte nej. Undertecknad fick sig världens mysigaste gos med en underbar liten tjej! Alma tyckte för en liten stund att mamma hade lite märkligt fokus men ganska snart riktade hon sin uppmärksamhet - och kärlek! - mot sin docka istället. Ja, en stor händelse i vår lilla tjejs liv denna veckan, hon har fått sin första docka. Om hon gillar den...? Ja vad tror ni?

Om någon timme ska jag och Alma (om hon vaknar!) gå upp och möta syster/moster Sara vid bussen. Imorgon väntar en ny behandlingsomgång för mig (en ny variant, förhoppningsvis lite "snällare" mot mig) och Sara har kommit för att hjälpa till här hemma - det är vi glada för. Annars ska vi njuta av de sista sommardagarna i Paris för på fredag, mina damer och herrar, åker familjen Kenne-Åström till Sverige! Åh vad det ska bli underbart!

Hoppas allt är bra med er alla.
STOR KRAM, Anna

Hela familjen i Italien

När jag kikar tillbaka i bloggen inser jag att det nog är min tur att skriva några rader här… Det gör jag dock så gärna så eftersom jag har en helt underbar helg att berätta om!

I torsdags morse vaknade jag lite småpirrig inte minst med tanke på hur jag skulle få ihop den sista packningen och sen resa själv med Alma till Italien. Denna oro skulle (som vanligt!) visa sig helt obefogad när vår underbara dotter som vanligt var samarbetsvillig och sov, åt och bajsade som på beställning :-) innan avfärd vid lunch. Sen följde hon upp med att acceptera en timmes bussresa med sin mamma för att sen charma båda sina ”grannar” på flyget, tacksamt hann jag tänka om hon skulle bryta ihop sen, men så sov hon slutligen största delen av resan. Vid fyratiden var det således två lyckliga tjejer som mötte Daniel på Marco Polo-flygplatsen.

Så fick jag och Alma äntligen se hur Daniel har det när han är i Italien. Det visar sig att han bor på ett jättefint hotell, lugnt och skönt och mycket trevligt! Alma njöt av att krypa på en stor härlig gräsmatta och jag njöt av ett glas vin innan vi begav oss in mot stan för middag. Daniel visste ju så klart var vi skulle gå och inte minst med tanke på att Alma fortsatte att ”skämma bort oss” så kunde vi njuta av en superb italiensk middag. Vilken härlig start på vår minisemester!

På fredagen begav vi oss ut på en liten roadtrip ut mot kusten. Vädret var till en början inte det bästa men det störde inte oss märkbart då vi istället fick njuta av långlunch och ganska omgående glass därefter, man kan ju faktiskt ha det värre! I Jeselo gjorde Alma sen strandpremiär! Hon njöt av att demolera pappas sandslott, jaga mamma som ville fotograftera samt att bada ”gyttjebad” (det var härligt geggigt i strandkanten!). Vår älskade lilla gullunge.

På lördagen stannade vi till en början vid hotellet. Inte nog med att hotellet är trevligt och fint, de har ju även en trevlig och fin pool… Hela familjen njöt av sol och bad och att bara vara tillsammans. Även här var det förstagångsupplevelse för Alma och jag är ganska säker på att hon gav högt betyg till poolhäng!

På eftermiddagen lämnade vi Oderzo och styrde kosan mot Venedig. Vad ska jag säga, vilken fantastisk upplevelse att få se denna stad på vatten! Att åka ”vattenbuss” till sitt hotell är ju ganska  unikt faktiskt… Kameran gick varm och man kunde inte se nog av mysiga små kanaler, mer öppet vatten och fantastiska byggnader. Möjligtvis kan vi väl säga att det inte är optimalt att gå med barnvagn i Venedig… Ganska många broar att bära den upp för… Hm. Kvällens italienska 4-rättersmiddag intogs i princip på vattnet och det var ju som ni säkert förstår helt underbart…

Efter att ha somnat in till svag dragspelsmusik, och sen sovit väldigt gott i avsaknad av Almas normala ”nattsnack”, var vi pigga och glada och redo att fortsätta strosa i vackra Venedig. Dagens obligatoriska mål var ju även San Marco-platsen och Rialto-bron. Vi fortsatte således att ömsom rulla ömson bära vagn… Haha. Vädret var idealiskt och vi kunde således bara fortsätta att njuta. Apropå njuta förresten, trots att vi lämnade Venedig strax efter lunch hade vi redan lyckats äta gelato (glass) två gånger!! Dessutom fick Alma göra ytterligare en premiär… Ja, man kan ju inte ha varit i Venedig utan att ha ätit gelato!

Imorgon åker Daniel tillbaka (och nu vet vi exakt hur bra han har det!!) och jag och Alma får längta efter honom i några dagar. Som tur är har vi många fina vänner kvar här i Paris som tar hand om oss i väntan på att vår lilla familj snart är komplett igen.

Hoppas allt är bra med er alla och att vi snart får chans att ses. Vi väntar på att några pusselbitar ska falla på plats men hoppas snart kunna spika lite sommarplaner! Håll tummarna för att saker och ting går i lås... Hur som helst ha det så fint så länge, det tänker vi ha!