Planera ett nytt hem

Snart är vår vistelse i Sverige slut för denna gången. En hel del tankar har surrat kring vår framtid. Jobb, dagsisplats, fritidssysselsättningar och boende är alla viktiga pusselbitar som ska falla på plats inom den närmsta tiden. Få saker är ännu bestämda och det känns spännande och lite läskigt på samma gång.

Jag har hunnit med 4st arbetsintervjuer den senaste veckan och det känns ganska positivt. Min erfarenhet inom IKEA uppskattas men de riktigt heta jobben har hittills inte dykt upp. Vi får väl se hur länge jag har is i magen.

Alma har, utan att själv fått yttra sig, blivit inskriven i dagiskön i Höganäs. Det finns ett par förskolor med gångavstånd från huset och vi får väl undersöka lite till innan vi bestämmer oss för vilken förskola som vi tror passar bäst.

Vad ska vi då hitta på i Höganäs? Huset lär väl ta sin tid till att börja med men vi hoppas på lite fritid också. Golfbanorna duggar tätt i Kullabygden och det finns förhoppningar om att hålla Göran sällskap bland bunkrar, vattenhinder och kortklippta greener. Strandpromenaden i Höganäs sägs vara trevlig och soldyrkare som vi är ser jag oss gärna spendera lite tid på stranden med en glass i handen. Det får väl dessutom läggas några timmar på träning om jag ska palla med Vasaloppet. Snö ska jag väl inte hoppas alltför mycket på så det får istället bli rullskidor, löpning, styrketräning och kanske en tennismatch.

Så till Nymbergs Väg 6 som är vår kommande adress. Det känns skönt att vi bestämt oss för ett boende då mycket annat hänger i luften. Huset är byggt i slutet på 60-talet, det är ett gult tegelhus på 100kvm plus en lika stor inredd källare. Vi har bestämt oss för att behålla det gula teglet men i övrigt är det en helrenovering som gäller. Nya fönster och dörrar, väggar som ska rivas och andra som ska byggas upp, kök och badrum ska blåsas ut och ersättas med ny inredning, nya golv o innertak i vissa rum och samtliga väggar ska målas om. Dessa renoveringar innebär att VVSarna och elektrikerna får dra nya rör och ledningar och ju mer jag skriver desto mer inser jag hur mycket som ska göras. Jag tvivlar inte på att det blir bra, men det är ju ett par beslut som ska tas och några timmars arbete innan vi kan säga att det är klart. Nedan följer ett portpurri av bilder på ur det ser ut idag.

    
Ser ni potentialen?

Att fika på Nymbergs väg funkar alldeles utmärkt och i kombination med Pippi så njuter både Alma och Peggy.

Ett annat ställe som Alma trivs på är IKEA. Hon har faktiskt inte varit på IKEA så många gånger men idag fick hon smak på alla roliga möbler som finns i det varuhuset. Hon har de senaste tiden utvecklat sin klättringsteknik och detta övade hon på idag. Varenda stol och säng skulle bestigas och under borden skulle det krypas. Det fanns ju dessutom en hel avdelning med roliga leksaker. Det lär ju bli en hel del besök på IKEA i framtiden och Alma kommer säkert att utförska det stället ytterligare.



Imorgon hoppas jag att Paris tar emot oss med vårvärme, det skulle kännas som en bra start på de sista två(?) månaderna i Frankrike.

Kram på er alla

Daniel

Kommentarer
Postat av: Rydde och Åsa

Wow, vilket projekt. Bugar ödmjukt inför uppgiften och känner att våra 10 kvm musbajs-stuga bleknar i jämförelse! Andreas har fått upp ångan och köper fönster på blocket som aldrig förr, riktigt kul! I ert hus vilar en grym potential. Helt klart!



Kram från Kungälv

2012-04-10 @ 21:42:09
Postat av: Henke Petersson

Lova att inte ta bort "Peggy´s bar", den är ett måste. Jag hade gärna haft en lika dan hemma om jag fått för frun...

Danne, i detta fall får du stå upp för manligheten och göra något som jag inte klarar av: Bar i källaren, ett måste!

Ser ut som stor potensial, ungefär som vårt. Nu vet jag inte men kan tänka att trappan ner i källaren går jämte ingången. Ett tips: Slå ner väggarna och bygg en spalje, det ljusar upp oerhört. Det har vi hemma. Detta tips ger jag endast om det är så att trappan är jämte hallen, om inte så bortse gärna från detta tips.



Ha det oerhört gött och kämpa på Anna så hoppas jag att vi springer på varandra i sommar.

Henke

2012-04-19 @ 10:19:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0